Het is in ieder geval duidelijk

Het is in ieder geval duidelijk

screenshot van de mail met daarin de afwijzing op mijn sollicitatie.

Laatst ontving ik als reactie op een sollicitatie een kort en bondig mailtje. Graag afwijzen stond er. Meer niet. De boodschap was helder. Duidelijk een intern bedoeld mailtje; een opdracht aan de secretaresse mij een net bericht te sturen met de mededeling dat het bedrijf niet verder met mij de sollicitatieprocedure in zou gaan. Ik kon het niet laten dit letterlijk te nemen en heb het bedrijf dan ook afgewezen:

Geachte …,

Naar aanleiding van uw verzoek tot afwijzing moet ik u meedelen dat ik mijzelf niet langer beschikbaar stel voor de functie van […] bij […].

Omdat er momenteel veel vacatures voor leuke functies openstaan, heb ik besloten alleen met de bedrijven die passen bij mijn profiel verder te gaan. Ik moet u tot mijn spijt dan ook berichten dat uw bedrijf, om bovengenoemde redenen, helaas niet tot de kandidaten behoort die voor een verdere selectieprocedure in aanmerking komen.

Ik dank u hartelijk voor de genomen moeite bij het opstellen van de vacature en wens u veel succes met eventuele andere kandidaten.

Met vriendelijke groet,

Jochen Schoofs

Deze e-mail schreef ik niet omdat ik boos of gefrustreerd was. Een tikkeltje teleurgesteld. Dat wel. Mijn reactie was met een knipoog en vooral bedoeld als opbouwende kritiek. In dit geval ging het bij dit bedrijf ‘slechts’ om een sollicitant die ze klaarblijkelijk toch niet wilden hebben. Maar wat nu als een intern bedoelde mail waarin ongenuanceerd over een klant gecommuniceerd wordt juist bij die klant terecht komt? De relatie tussen klant en bedrijf moet wel heel erg goed zijn als deze niet op zijn minst wat krasjes oploopt. Een deuk in je reputatie. Nog los gezien van eventueel omzetverlies.

Hoe druk je het ook hebt…

Ik kreeg een leuke reactie op mijn mail en ik weet zeker dat er in dit geval aan beide kanten vooral om gelachen is. In het bedrijf waar ik gesolliciteerd had, was het op dat moment erg druk. Te druk waardoor deze vergissing was gemaakt. Maar toch. Hoe druk het ook is, er zijn altijd een paar simpele regels waar je je aan moet houden. Regel 1: controleer de geadresseerde voordat je een bericht verstuurt. Regel 2: controleer de inhoud. Is het wel de boodschap die je wilt overbrengen? En is die wel goed verpakt? Ben je niet helemaal zeker van je zaak, laat het dan nog door een ander lezen.

Huur een tekstschrijver in

Wat je ook kunt doen? Een tekstschrijver inhuren. Mij bijvoorbeeld. Samen bepalen we wat je wilt communiceren. En naar wie. Maar ook hoe. Misschien wel een blog. Of ik maak een nieuwsbrief met een interview waardoor je klanten ook de mens achter het product beter leren kennen. Bijna alles is mogelijk. Wil je meer weten? Bel me of stuur een mailtje. Misschien weet je al wat je nodig hebt maar zoek je nog iemand om het goed op te schrijven. Ik maak tijd voor je!

Meer van lezen:

Mailtje sturen?